Onze patiënten

“Geweldig dat we als
patiënt kunnen meepraten!”

Alles sámen doen met de patiënt, dat is waar VieCuri naar streeft. Het Oncologiecentrum loopt hierin voorop. Zo schuift bij de beleidscommissie (bestaande uit zorgverleners en beleidsmedewerkers) ook altijd een patiëntvertegenwoordiger aan. Zoals Frans Osther: “Zorgverleners vinden het erg waardevol dat ik de zaken schets vanuit de ogen van een patiënt. Ze spreken bijvoorbeeld vaak over statistieken. Maar ik zeg dan: ‘Daar kan ik niets mee. Ik ben Frans, ik ben geen percentage. Vertel mij maar wat deze behandeling voor mij betekent.’ Zo ontstaan aardige discussies tussen arts en patiënt. En het fijne is dat de zorgverleners openstaan voor feedback, we zijn gelijkwaardige gesprekspartners. Dat vind ik geweldig!”


Verder geven patiënten hun mening via focusgesprekken. “Voor iedere tumorsoort organiseren we twee keer per jaar een focusgesprek”, vertelt Marion Titselaar, programmamanager oncologie. “Hiervoor nodigen we patiënten uit, die hun zegje doen over wat er goed gaat en wat beter kan. Met deze gesprekken is VieCuri een voorloper in de ziekenhuiswereld. Al is het niet altijd gemakkelijk. Voor artsen is het soms lastig om op zaken te worden aangesproken door een patiënt, terwijl patiënten anderzijds vaak enige schroom moeten overwinnen. Dat is een proces, maar het gaat steeds beter en het werkt motiverend. Dat blijkt ook: ze komen steeds vaker zelf met ideeën en groeien in hun rol.” Ward Verkuylen, manager Marketing, Communicatie en Verkoop bij VieCuri sluit daarbij aan: “Onze patiënten hebben veel kennis en ervaring. We doen onszelf, en vooral onze 130.000 patiënten, tekort als we hier niet naar luisteren en er geen gebruik van maken. Wanneer je consequent naar de patiënt luistert en daar ook actief iets mee doet, komt dit de patiëntenzorg altijd ten goede.”

“Groot pluspunt dat je als patiënt niet afhankelijk bent van openingstijden van ziekenhuis”

Als patiënt van VieCuri heb je toegang tot jouw persoonlijke online patiëntenportaal mijnVieCuri. Via www.mijnviecuri.nl kun je altijd en overal je persoonlijke gegevens bekijken en wijzigen, vragenlijsten invullen voorafgaand aan een bezoek aan de specialist, zelf een vervolgafspraak plannen en uitslagen van onderzoeken inzien.


Het gebruik van mijnVieCuri is in 2018 gegroeid van 6 naar 18 procent. Op dit moment (april 2019) logt ruim 25% van de patiënten in bij mijnVieCuri. Door de informatie in mijnVieCuri kunnen patiënten zich beter op een consult met de arts voorbereiden. “Met gerichte vragen haal je veel meer uit een gesprek. En eenmaal thuis is het fijn om die informatie nog eens na te lezen en te delen met anderen”, aldus Mat Korsten van de Cliëntenraad. Marie-Christine Hulsbeck heeft een nierziekte en beaamt dit: “Het grootste pluspunt van mijnVieCuri is dat je als patiënt niet afhankelijk bent van openingstijden van het ziekenhuis. Ik weet uit eigen ervaring dat er tijdens het gesprek met de arts wel eens wat informatie langs je heen kan gaan. Via mijnVieCuri kun je resultaten en uitslagen thuis op je gemak nog eens nalezen.” Marie-Christine raadt vooral chronische patiënten aan om in te loggen. “Bijvoorbeeld mensen die reuma, diabetes of chronisch nierfalen hebben. MijnVieCuri is dan zeker een meerwaarde omdat je uitslagen van voorgaande jaren met elkaar kunt vergelijken.”

Vijf redenen waarom mijnVieCuri zo handig is:

1.

Beheer je persoons gegevens

Je kunt je gegevens controleren en zelf je mobiele nummer, mailadres en apotheek wijzigen. Ook kun je je huisarts en apotheek gemakkelijk toestemming geven om delen van jouw dossier in te zien die voor hen relevant zijn.

2.

Ga goed voorbereid naar je arts

Met de speciaal voor jou geselecteerde folders en/of voorlichtingsfilms heb je de informatie over je aandoening of behandeling altijd bij de hand. In mijnVieCuri kan een zorgverlener ook een vragenlijst voor je klaarzetten. Je krijgt hierover dan e-mail. Dat scheelt weer tijd in het ziekenhuis.

3.

Bekijk je uitslagen

De specialist bespreekt een uitslag graag eerst persoonlijk met je. Daarna wordt deze in mijnVieCuri getoond. Ook vind je in ons patiëntenportaal een overzicht van je medicatie en de brieven die de specialist na je behandeling naar de huisarts of andere specialist(en) stuurt.

4.

Bekijk thuis je afspraken

In de agenda vind je een overzicht van alle afspraken die je in VieCuri hebt of hebt gehad. Ook opnames en operaties zijn hier terug te vinden.

5.

Maak eigen notities

Je kunt zelf aantekeningen maken in je dossier, bijvoorbeeld als geheugensteuntje voor een volgend bezoek aan de specialist of de verpleegkundige.

De Behandelapp helpt patiënten met de voorbereiding op een operatie of ingreep

Daar waar mijnVieCuri je complete medische dossier laat zien, geeft de VieCuri Behandelapp heel specifieke informatie over één behandeling. Hiermee kunnen patiënten zich beter voorbereiden op een heup- of knieoperatie, hartkatheterisatie, dotterbehandeling of pacemaker-ingreep. Wilfred Heesen, cardioloog en kartrekker van eHealth bij VieCuri, licht toe: “Een gesprek tussen een zorgverlener en een patiënt is meestal kort en er komt veel info op je af. Met de Behandelapp kun je alles rustig nalezen. De patiënt krijgt stap voor stap info over de behandeling. Bijvoorbeeld wat je een week voorafgaand aan een ingreep moet doen of juist laten. Informatie over wat handig is om mee te nemen naar het ziekenhuis etc. De Behandelapp geeft uitleg, eventueel met een filmpje. Het is zowel handig voor de patiënt als voor zijn familie."

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Renovatie VieCuri Venlo

De afgelopen jaren hebben diverse ruimtes van VieCuri Venlo een nieuwe look gekregen. De poli’s kregen mooie wachtruimtes, meer licht, een modern behangetje en goed meubilair. Ook diverse verpleegafdelingen zijn aangepakt en kregen o.a. mooie huiskamers waar patiënten met hun bezoek kunnen zitten. In 2018 werd ook ‘de middenstraat’ onder handen genomen. Het is het hart van VieCuri waarmee alle poli’s en verpleegafdelingen zijn verbonden. Met een schitterend resultaat, veel licht, ruimtelijker, mooie zitjes. Kortom: alle lof!

Mooie extra’s voor onze patiënten door VieAmi

Onze vriendenstichting VieAmi maakt zich sterk voor mooie extra’s voor onze patiënten. Dit doen ze samen met ondernemers en publiek uit de regio, collega’s en vrijwilligers van VieCuri. VieAmi steunt projecten binnen VieCuri die niet (meer) uit de reguliere zorgbudgetten bekostigd kunnen worden. VieAmi vindt deze extra’s voor de patiënten juist belangrijk omdat een prettigere beleving van de zorg de gezondheid ten goede komt.


Zo zijn vorig jaar twee speciale kinderfietsjes aangeschaft. Lekker rondrijden op een fietsje gaat niet zo makkelijk als je aangesloten bent op een infuus. Daarom de wens voor kinderfietsjes mét infuusstandaard. Verpleegkundige Dilaya demonstreert hier het fietsje op de afdeling Kindergeneeskunde. Missie geslaagd: de fietsjes zijn direct omarmd! Even weg bij het ziekenhuisbed en tijd voor iets leuks.


Bekijk hier alle gerealiseerde en lopende projecten van VieAmi: https://www.viecuri.nl/vieami.

Wachttijden

In ieder ziekenhuis zijn er wachttijden. Dit houdt in dat je niet altijd direct terecht kunt voor een afspraak op de polikliniek of dat er een wachttijd geldt voordat een bepaalde behandeling kan beginnen. Je vindt op onze website een overzicht van onze wachttijden tot de diverse poliklinieken en de wachttijd per behandeling of onderzoek. Deze kunnen per locatie verschillen. Uiteraard wordt in ons ziekenhuis altijd rekening gehouden met patiënten die met spoed moeten worden onderzocht of opgenomen. Klik hier voor de actuele wachttijden.

Jaarverslag Cliëntenraad

De Cliëntenraad is een onafhankelijke raad met leden uit het verzorgingsgebied van VieCuri. Ze hebben structureel overleg met de Raad van Bestuur en medewerkers van VieCuri. De raad behartigt de belangen van de patiënten en levert een belangrijke bijdrage aan de bevordering van goede zorg voor alle inwoners uit onze regio. Lees meer over de activiteiten en resultaten van de Clientenraad in hun jaarverslag 2018.